Hvornår
| Hvor
| Hvad
|
|
Søndag
| 14/1-2024
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Billetter á 100 kr. kan købes ved indgangen
samt på kirkens hjemmeside
www.virumkirke.dk
| Solister:
| Charlotte Meldgaard, Karen Dinitzen
og Pernille Bruun
|
| Program:
|
Nytårsmatiné med DE 3 KONGELIGE SOPRANER.
Vis mere
Sinfonia Selandia er tilbage i Virum Kirke med en nytårsmatiné spækket
med klassiske evergreens af bl.a. Strauss, Brahms, Lumbye, Lehar.
DE 3 KONGELIGE SOPRANER Charlotte Meldgaard, Karen Dinitzen og Pernille
Bruun serverer herlighederne med det overskud og den charme, de er
blevet berømte for.
Læs mere om solisterne på
sopraner.dk.
|
|
|
Søndag
| 30/4-2023
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Billetter á 100 kr. kan købes ved indgangen
samt på kirkens hjemmeside
www.virumkirke.dk
| Solist:
| Elias Holm, klaver
|
| Program:
|
W. A. Mozart:
| Cosi fan tutte, ouverture
| W. A. Mozart:
| Klaverkoncert nr. 23
Solist: Elias Holm
| W. A. Mozart:
| Symfoni nr. 35, Haffner
|
Vis mere
Sinfonia Selandia under ledele af Inge Fabricius indbyder til matiné
med musik af Mozart. Der opføres ouverturen til Cosi fan tutte,
klaverkoncert nr. 23 og Haffner symfoni nr. 35.
Det unge supertalent Elias Holm er solist i klaverkoncerten. Han
er uddannet på Det Kgl. danske Musikkonservatorium og i Berlin på
Universität der Künste.
|
|
|
Søndag
| 6/3-2022
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Billetter á 100 kr. kan købes ved indgangen
samt på kirkens hjemmeside
www.virumkirke.dk
| Solister:
| Cecilia Lindwall, sopran
Jacob Skov Andersen, tenor
|
| Præsentation:
| Julie Fabricius
|
| Program:
| Uddrag fra operaer af Giacomo Puccini (1858-1924):
| Fra Madame Butterfly:
| Forspil
Vogliatemi bene (Butterfly, Pinkerton)
Forspil 2. akt
Un bei di vedremo (Butterfly)
Forspil 3. akt
Adio Fiorito (Pinkerton)
Slutning
|
| Fra Gianni Schicchi:
| O mio babbino caro (Lauretta)
|
| Fra Turandot:
| Nessun dorma (Calaf)
|
| Fra Manon Lescaut:
| Intermezzo 3. akt
|
| Fra Tosca:
| Ah, quegli occhi (Tosca, Cavaradossi)
Vissi d'arte (Tosca)
E lucevan le stelle (Cavaradossi)
|
| Fra La Boheme:
| Che gelida manina (Rodolfo)
Si, mi chiamano Mimi (Mimi)
O soave fanciulla (Mimi, Rodolfo)
|
Vis mere
Sinfonia Selandia's koncerter i indeværende sæson er en hyldest til bel
canto sangkunsten og dermed til de 2 største italienske operakomponister
Giuseppe Verdi og Giacomo Puccini. I september gjaldt det Verdi og til
koncerten her i marts opføres uddrag af Puccini's berømteste operaer.
Solisterne er gengangere fra forrige koncert, nemlig sopranen Cecilia
Lindwall og tenoren Jacob Skov Andersen.
Cecilia Lindwall er uddannet i Oslo men nu bosiddende i
København. Efter hendes anmelderroste debut i La Boheme på Den Norske
Opera i 2000 og som prisvinder i Schloss Rheinberg konkurrencen i 2001
har hun arbejdet professionelt i Tyskland, Norge, Sverige og Danmark som
en efterspurgt koncert- og oratoriesanger og var endvidere i en årrække
ansat som solist ved operaen i Braunschweig.
Jacob Skov Andersen er en del af det prestigefyldte 'Young Artist
Program' på Det Kongelige Teater, hvor han har haft stor succes i
rollerne som Tamino i Mozarts 'Tryllefløjten' og Pierre i 'Intet' af D.
Bruce, for hvilken han vandt en Reumert som 'Årets Sanger 2021'. Jacob
har allerede sunget flere hovedroller på den danske operascene. Herunder
en anmelderrost debut som Pinkerton i 'Madame Butterfly' på Operaen i
Svendborg, Leander i Carl Nielsens 'Maskarade' med Helsingør Kammeropera
og Rodolfo i 'La Boheme' af Puccini på CPH Opera Festival. Han har
derudover bl.a. sunget tenorpartiet; i Schuberts 'Messe nr 6' med CPH
Phil, i Beethovens '9. symfoni' med Danmarks Underholdningsorkester og i
Rossinis 'Petit Messe Solenelle' med Ensemble Storstrøm.
|
|
|
|
Søndag
| 5/9-2021
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Entré: 100 kr. (kontant eller MobilePay)
| Solister:
| Cecilia Lindwall, sopran
Hanne Christensen, sopran
Anna Einarsson, mezzo-sopran
Jacob Skov Andersen, tenor
Hans Lawaets, baryton
Rudi Sisseck, baryton
|
| Program:
| Efterårsmatiné med uddrag fra
Giuseppe Verdis mest elskede værker:
| Fra Nabucco:
| Ouverture
Fangernes kor
|
| Fra Don Carlos:
| Kong Philips monolog
O don fatale
Quartet
|
| Fra Requiem:
| Ingemisco
Confutatis
Agnus Dei
|
| Fra Rigoletto:
| Quartet
|
| Fra Otello:
| Ave Maria
|
| Fra Skæbnens magt:
| Pace, pace
|
| Fra Falstaff:
| Mrs. Quickley & Falstaff
|
| Fra La Traviata:
| Parigi, o cara
Brindisi
|
Vis mere
Efter en lang stilhed i coronaens greb kan Virum Kirke atter byde sine
koncertgæster hjerteligt velkomne til en matiné udelukkende med musik af
Giuseppe Verdi. Den store italienske komponist inkarnerer om nogen
vitalitet, drama og passion i sin musik. Inge Fabricius, Sinfonia
Selandia og kirkens sangere suppleret med gæster udefra fremfører uddrag
fra hans mest elskede værker, bl.a. La Traviata, Don Carlos, Nabucco og
Requiem.
Solister:
Cecilia Lindwall, sopran, uddannet i Oslo, men nu bosiddende i
København. Efter hendes anmelderroste debut i La Boheme på Den Norske
Opera i 2000 og som prisvinder i Schloss Rheinberg konkurrencen i 2001
har hun arbejdet professionelt rundt om i Europa og har i en årrække
være ansat som solist ved operaen i Braunschweig.
Anna Einarsson, mezzo-sopran, er uddannet ved Malmö musikkonservatorium
og Operaakademiet i Oslo. Hun er chef for Operaakademiet i Oslo og en
efterspurgt solist, som har optrådt ved mange koncerter og festivals i
både Europa og Asien.
Hanne Christensen har siden 2004 været ansat som sopran i Virum
Kirke. Hun har desuden fungeret som solist i flere sammenhænge, både
ved mange kirkekoncerter rundt om i landet og i forbindelse med hendes
mange år som sanger i Kammerkoret Camerata og Kammerkoret Hymnia. Hun er
uddannet cand. mag med musik som hovedfag og dramaturgi som bifag og er
i dagligdagen ansat på Virum Gymnasium, hvor hun bl.a. har undervist i
musik og dramatik og været instruktør på en lang række musicals.
Jacob Skov Andersen, tenor, trådte sine musikalske barnesko i
Københavns Drengekor. Han studerer nu på Det kgl. Teaters prestigefyldte
"Young Artist Program" hos Anne Margrethe Dahl. Han har været solist ved
Helsingør Kammeropera, Cph Opera Festival og debuterede på Det kgl.
Teater i sæsonen 2019-20 med roller i Tristan og Isolde, La Traviata og
Amadeus.
Hans Lawaetz, baryton, er uddannet ved Det Jyske
Musikkonservatorium med videre studier i bl.a. Rom og New York. Har haft
adskillige solistroller både på Det kgl. Teater og på den Jyske Opera.
Bl.a. i Rhinguldet, Tosca, Mestersangerne, La Traviata og Madame
Butterfly.
Rudi Sisseck, baryton, er uddannet ved Det Jyske
Musikkonservatorium med videre studier i Wien. Har haft adskillige
solistpartier bl.a. som Leporello i Kasper Holtens opsætning af Mozarts
"Don Giovanni". Har i en årrække været ansat på Det kgl. Teater og har
her haft en række solistroller.
|
|
|
Søndag
| 6/9-2020
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Entré: 100 kr. (kontant eller MobilePay)
| Solist:
| David Munk-Nielsen, klaver
|
| Program:
|
Ludwig van Beethoven:
| Egmont Ouverturen
| Ludwig van Beethoven:
| Klaverkoncert nr. 4 og 5
Solist: David Munk-Nielsen
|
Vis mere
Virum Kirke deltager også i fejringen af 250-året for Ludwig van
Beethovens fødsel. Sinfonia Selandia under ledelse af Inge Fabricius
opfører Egmont-ouverturen samt klaverkoncerterne nr. 4 og 5. Solist er
stortalentet og prisvinderen i Århus internationale klaverkonkurrence
2019, David Munk-Nielsen, der her tager livtag med 2 af
klaverlitteraturens vægtigste og mest elskede værker.
|
|
|
|
Søndag
| 22/9-2019
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Entré: 100 kr. (kontant eller MobilePay)
Koncerten er støttet af:
| Solister:
| David Munk-Nielsen, klaver
Andreas Orlowicz, violin
Peter Wulff, fløjte
Lone Bang Hemmeth, fløjte
|
| Program:
|
Johann Sebastian Bach:
| Brandenburg koncert nr. 4,
Solister: Peter Wulff, Lone Bang Hemmeth
og Andreas Orlowicz
| Peter Tjajkovskij:
| Klaverkoncert nr. 1
Solist: David Munk-Nielsen
|
|
|
Søndag
| 24/3-2019
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Entré: 100 kr. (kontant eller MobilePay)
| Solist:
| Alexander Ventegodt, klaver
|
| Program:
|
Sergej Rachmaninov:
| Klaverkoncert nr. 2, c-mol, opus 18
Moderato
Adagio sostenuto
Allegro scherzando
| Ludwig van Beethoven:
| Symfoni nr. 7, A-dur, opus 92
Poco sostenuto - Vivace
Allegretto
Scherzo: Presto - assai meno presto
Finale: Allegro con brio
|
Vis mere
|
Sergej Rachmaninov (1873-1943) blev tidligt berømt som
klavervirtuos og som komponist af senromantiske og elegante orkester-og
klaverværker, som stilistisk tager udgangspunkt i
Tjajkovskij-traditionen. Modernisterne i hans samtid - bl.a.
Stravinskij - så på ham med skepsis og talte om "den unge komponist, som
med ét blev meget gammel". De seneste årtier har imidlertid slået
Rachmaninovs navn fast som en af det 20. århundredes store komponister,
som trods sine senromantiske rødder også rummer flere modernistiske
træk. Allerede som 17-årig slog han igennem med sit klaverpræludium i
cis-mol. Men da hans 1. symfoni i 1897 fik en katastrofal opførelse i
St. Petersborg var fiaskoen så stor, at han de næste tre år ikke magtede
at komponere en tone. Oplevelsen udmøntede sig i en depression samt
alkoholproblemer. En fransk læge, som eksperimenterede med hypnose,
hjalp ham over problemerne og opmuntrede ham desuden til at skrive endnu
en klaverkoncert som afløser for den noget anonyme nr. 1 fra 1891.
Rachmaninov fik efterhånden lysten og inspirationen til at komponere
tilbage og den nye koncert stod færdig i 1901 og blev uropført november
samme år i Moskva med komponisten selv som solist. Det blev en triumf
og Rachmaninovs 2. klaverkoncert regnes stadig for hans populæreste
værk. I december 1917 måtte Rachmaninov sammen med sin kone og to døtre
flygte fra den russiske revolution. Via Stockholm kom de nytårsdag 1918
til København, hvor de blev installeret i en villa i Charlottenlund.
Rachmaninov havde nu tid til at øve og komponere - og give koncerter i
Danmark og det øvrige Skandinavien. I de 10 måneder Danmarksopholdet
varede, opførte han sin 2. klaverkoncert hele 3 gange i København - to
gange med Det kgl. Kapel og én gang i Tivoli. Publikum var entusiastisk,
orkestret gav touche og Politikens anmelder overgav sig også og skrev
bl.a. :" .Selve koncerten er et pragtfuldt stykke musik, fastformet,
idérigt og stemningsfuldt, helt igennem følt - netop saa vidt
favnende, saa dybt følende, og samtidig saa fint tænkt og saa klogt
sagt, at man som i én sum har den karakteristiske, højtdannende Russer :
en dybt oprindelig, barnlig, vemodig sjæl, klædt i en verdensmands
overkultiverede form ..."
Alexander Ventegodt (*1994) studerer klaver på Syddansk
Musikkonservatorium i Odense hos Christina Bjørkøe. I 2018 vandt han 1.
prisen i Odense Solistkonkurrence og skal i juni i år være solist med
Odense Symfoniorkester i et værk af Chopin. Han har desuden spillet
koncerter i Sverige, Tyskland, Frankrig og Italien. Han har deltaget i
masterclasses med yderst anerkendte pianister, bl.a. John Damgaard,
Rikke Sandberg, Eugen Indjic og Per Salo. Han er udover sit virke som
solopianist også aktiv som kammermusiker, underviser og akkompagnatør.
|
Ludwig van Beethoven (1770-1827) komponerede sin 7. og 8. symfoni
samme år, 1812. Den 7. symfoni blev uropført i Wiens Universitetshal d.
8. december 1813 ved en velgørenhedskoncert for soldater, der var
blevet såret under kampene mod Napoleon. Opførelsen blev en stor succes,
2. sats måtte gives dacapo og symfonien blev spillet adskillige gange i
Wien i samme sæson. Men ikke alle steder var man begejstret. I Leipzig
mente man, at navnlig 1. og 4. sats kun kunne være komponeret "i beruset
tilstand" og den noget yngre komponistkollega Carl Maria von Weber
udtalte, at Beethoven med denne vilde og insisterende musik nu var
"moden til galehuset!" 7. symfoni bæres af en rytmisk konsistens, som
hersker i hver eneste sats og som gennemtrænger hele værket. Det fik
bl.a. Berlioz til at sammenligne 1. sats med en "Ronde des paysans"
(bondedans) og Wagner til at betegne hele symfonien som en "dansens
apoteose".
Symfonien starter med en usædvanlig lang og forventningsfuld indledning,
som munder ud i en markant rytmisk figur, som behersker hele resten af
1. sats. Den efterfølgende langsomme sats er både formelt og tematisk
en af de smukkeste fra Beethovens hånd. Satsen har karakter af en slags
sørgemarch, ikke tragisk, men med et udtryk af stille melankoli. 3.
sats, scherzoen, drives uophørligt fremad af sin egen indledende figur.
Som kontrast hertil står de to roligere mellemdele ("triodele") inden
scherzoen igen tager fat og afslutter satsen. Finalen udgør med sin
nærmest tumultagtige fremdrift symfoniens klimaks. Temamaterialet er ret
enkelt: en figur, som vender tilbage utallige gange i forskellige
instrumentale forklædninger og som giver satsen en medrivende rytmisk
intensitet.
|
|
|
Søndag
| 20/1-2019
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Entré: 100 kr. (kontant eller MobilePay)
| Solister:
| Vibeke Kristensen (sopran)
Bo Kristian Jensen (tenor)
Hans Lawaetz (baryton)
|
| Program:
|
Gioachino Rossini:
| Den Tyvagtige Skade, ouverture
| W. A. Mozart:
| Fra Tryllefløjten:
"Der Vogelfänger bin ich" (baryton)
"Bei Männern" (duet sopran, baryton)
"Ach, ich fühl's" (sopran)
"Soll ich Dich, Teurer, nicht mehr sehen?" (terzett)
| Johannes Brahms:
| Ungarsk dans nr. 1
| Giacomo Puccini:
| Fra La Boheme:
"O soave fanciulla" (sopran, tenor)
"O, Mimi" (tenor, baryton)
| Johannes Brahms:
| Ungarsk dans nr. 5
| Emmerich Kalman:
| Fra Czardasfyrstinden:
"Svaleduet" (sopran, tenor)
"Weisst Du es noch" (sopran, tenor)
| Johannes Brahms:
| Ungarsk dans nr. 6
| Johann Strauss:
| Fra Flagermusen:
Af finale 1. akt (terzett)
|
Vis mere
Bo Kristian Jensen og Vibeke Kristensen
|
|
Hans Lawaetz
|
|
|
Søndag
| 9/9-2018
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Entré: 100 kr. (kontant eller MobilePay)
| Solister:
| Svend Vermund (trompet)
Ulrich Bang (trompet)
|
| Program:
|
Aaron Copland:
| Fanfare for the Common Man
| W. A. Mozart:
| Divertimento for strygere, D-dur, KV136
| Antonio Vivaldi:
| Koncert for 2 trompeter og strygere, RV537
Solister: Svend Vermund og Ulrich Bang
| Johannes Brahms:
| Variationer over et tema af Haydn
|
Se billeder fra koncerten 9/9-2018 i Virum Kirke.
Vis mere
Aaron Copland er den komponist, der mere end nogen anden skabte en
"American sound" inden for orkestermusikken: lys, rytmisk markant og
ofte præget af folktunes. I 1942, da USA indledte sin deltagelse i 2.
verdenskrig, opfordrede The Cincinnati Symphony Orchestra 18 amerikanske
og europæiske komponister, herunder Copland, til at skrive en fanfare
til hvert af de værn og institutioner, som deltog i krigen. Copland
besluttede imidlertid, at hans fanfare skulle tilegnes "the common man,
who, after all, was doing all the dirty work in the war and in the
army". Det korte stykke, komponeret for messingblæsere og slagtøj, blev
uropført i marts 1943. Copland bearbejdede senere værket og
inkorporerede det i finalen i sin 3. symfoni.
Mozart tilbragte adskillige af sine teenage-år på rejser i hele Europa
sammen med sin far, Leopold. Overalt hvor han kom frem mødte han
fremtrædende musikere og blev inspireret af de forskellige landes
musikstil. Men det var især påvirkningen fra den italienske musik, som i
de år fascinerede og inspirerede ham. I det korte tidsrum mellem sin 2.
og 3. Italiensrejse komponerede han i Salzburg - 16 år gammel - de tre
Divertimenti KV 136-38 for strygere eller strygekvartet - senere benævnt
"Salzburgsymfonierne". Den italienske stil blander sig her elegant med
påvirkninger fra den unge Mozarts idoler: Haydn og Johann Christian
Bach.
Vivaldi skrev et væld af koncerter for næsten alle instrumenter - bedst
kendt er nok de fire violinkoncerter, som tilsammen udgør "De fire
årstider". Også blæserne blev tilgodeset: koncerter for fløjte, obo,
fagot og trompet samt dobbeltkoncerter for samme instrumenter og i
forskellige kombinationer. Om tilblivelsen af den aktuelle koncert for 2
trompeter ved man praktisk talt intet! Manuskriptet blev fundet i
Nationalbiblioteket i Torino og først udgivet i 1950. Værket er holdt i
den traditionelle italienske 3-satsede koncertform. Den korte 2. sats
spilles kun af strygerne mens solisterne hviler læberne, inden det går
løs i den virtuose finale.
Johannes Brahms' "Haydn-variationer" opstod i 1873. Temaet til disse
variationer fandt Brahms i en samlet Haydn-udgave, hvor det indgår i et
værk for blæseroktet ("Feldpartita"). Dette værks 2. sats bærer
overskriften "Chorale St. Antonii". Det har senere vist sig, at
Feldpartitaen ikke er skrevet af Haydn, men muligvis af hans elev,
Pleyel. Koralen, som Brahms bruger som tema for sine variationer, er
baseret på en gammel pilgrimssang fra Burgenland i Østrig. Over dette
tema har Brahms bygget otte variationer og en stor finale. Alle
variationer overholder grundtemaets opbygning, men fremstår hver gang i
ny skikkelse i form af taktart, tempo og stemning og den skiftende
instrumentation giver hver variation dens specielle farve. Brahms
komponerede sine Haydn-variationer sideløbende i en version for orkester
og en version for 2 klaverer.
|
|
Lørdag
| 20/1-2018
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Entré: 100 kr. (kontant eller MobilePay)
| Solister:
| Cecilia Lindwall (sopran)
Thomas Peter Koppel (tenor)
Kirstine Lassen (fagot)
Peter Wulff (fløjte)
Lone Bang Hemmeth (fløjte)
Anika Telmanyi (violin)
Anders G. Karlsen (xylofon)
|
| Program:
|
Johann Strauss:
| Zigeunerbaronen:
Ouverture
Als flotter Geist (tenor)
Zigeunerlied (sopran)
Wer uns getraut (duet)
| Johann Sebastian Bach:
| Brandenburg koncert nr. 4, 1. sats
Solister: Peter Wulff, Lone Bang Hemmeth
og Anika Telmanyi
| Carl Maria von Weber:
| Fagotkoncert: Adagio og Rondo
Solist: Kistine Lassen
| Emmerich Kalman:
| Cirkusprinsessen:
Zwei Märchenaugen (tenor)
| Emmerich Kalman:
| Czardasfyrstinden:
Heia in den Bergen (sopran)
Tanzen möcht' Ich (duet)
| Sydney Richfield:
| Emeralds
Solist: Anders G. Karlsen
| Laurence Inns:
| Robbin' Harry
Solist: Anders G. Karlsen
|
|
|
Lørdag
| 16/9-2017
| kl. 17
| Christianskirken Strandgade 1, København
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Søndag
| 17/9-2017
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Solister:
| Cecilia Lindwall, Tatjana
Ulla Kudsk Jensen, Olga/Filipjewna/Larina
Thomas Præstegaard, Lenski
Leif Jone Ølberg, Onegin
Per Bach Nissen, Fyrst Gremin
|
Entré: 100 kr. (kontant eller MobilePay)
| Præsentation:
| Ulla Elvi Sell
|
Koncerterne er støttet af:
| Program:
|
Peter Tjajkovskij:
| Eugen Onegin (uddrag)
|
Se billeder fra koncerten 17/9-2017 i Virum Kirke.
Vis mere
Tjajkovskij havde det ikke nemt med operagenren. Selv om han skrev i
alt 10 operaer, spilles kun to af dem i dag jævnligt uden for Rusland,
nemlig "Spader Dame" og "Eugen Onegin" fra 1879. Til gengæld hører
sidstnævnte til noget af det smukkeste og mest gribende inden for
genren. Forlægget til "Eugen Onegin" var Pusjkins versroman af samme
navn. Her fortælles om den kyniske verdensmand, som i overmod afviser
den unge Tatjanas kærlighed og af tåbelig forfængelighed forulemper
sin ven Lenskij og efterfølgende dræber ham i duel, og som resten af
livet må angre sine handlinger. Her fandt Tjajkovskij omsider et
operaemne, der præcist passede ham og som han selv udtrykte det - "et
intimt drama, bygget på konflikter og omstændigheder, jeg selv har
erfaret eller kunnet iagttage, konflikter, som jeg virkelig kan
reagere overfor". Disse situationsbilleder fra den russiske landadel,
som han kendte så godt, kunne han fylde med det, han higede efter i
sin kunst: "poetisk rigdom og fin og enkel menneskelighed".
Tjajkovskij afviste derfor betegnelsen opera og kaldte i stedet sit
værk "lyriske scener". I centrum står "brevscenen", Tatjanas gribende
soloscene, hvor hun skriver sin kærlighedserklæring til Onegin. Men
også Lenskijs arie før duellen og Fyrst Gremins arie er kendte "hits",
omkranset af prægtige orkesterstykker såsom valsen, mazurkaen og den
berømte polonaise.
Cecilia Lindwall, sopran (Tatjana), er uddannet i Oslo.
Debuterede i 2000 i La Boheme på Den Norske Opera og var i en årrække
ansat som solist ved operaen i Braunschweig. Prisvinder i 2001 ved
konkurrence i Kammeroper Schloss Rheinsberg, Berlin. Engagementer i
Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.
Ulla Kudsk Jensen, mezzo/alt (Olga/Filipjewna/Larina), er
uddannet ved Det Jyske Musikkonservatorium og Operahögskolan, Göteborg.
Videregående studier i New York og Bayreuth. Har sunget adskillige
partier på Den kgl. Opera, Den Jyske Opera og Den Fynske Opera.
Endvidere hyppig koncert- og oratoriesolist.
Leif Jone Ølberg, baryton (Onegin), er uddannet ved Universitetet
i Stavanger, Guildhall School, London og Operaakademiet, København. Har
siden sin debut i 2013 sunget flg partier på Den kgl. Opera. Endvidere
Figaro (Barberen i Sevilla) for Pop-Up Opera, England. Vandt i 2015 1.
pris, Ascolta-prisen, i Operaens Venners sangerkonkurrence, Danmark.
Thomas Præstegaard, tenor (Lenski), er uddannet på Operaakademiet
og Det Kgl Danske Musikkonservatorium. Han har desuden studeret i
England, Tyskland, Italien, Polen, Bulgarien og USA. Han har endvidere
været tilknyttet Den Jyske Opera, Den Fynske Opera, Den Ny Opera i
Esbjerg og modtog i 1999 Det danske Wagnerselskabs stipendiat. Han har
desuden boet og optrådt i Firenze samt lavet flere koncerter og
forestillinger i både Tyskland og Holland.
Per Bach Nissen, bas (Gremin), er uddannet i Kbh., London og
Bruxelles. Har været/er tilknyttet operahuse i DK, Tyskland, England,
Holland, Italien og USA. Endvidere koncertoptræden med bl.a.
Sønderjyllands Symfoniorkester, Stuttgarter Philharmoniker og
Concertgebouw.
Ulla Elvi Sell, konferencier er udddannet i musikvidenskab og
retorik ved Københavns Universitet samt privatuddannet som sanger og
skuespiller. Programmedarbejder ved DR i 24 år. Div. solistopgaver
(musicals, operaer, recitation) på Det Ny Teater, Tivoli og
Malmöoperaen.
|
Lørdag
| 21/1-2017
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
| Solister:
| Cecilia Lindwall (sopran)
Gert Henning Jensen (tenor)
|
| Program:
|
Jacques Offenbach:
| Den skønne Helene:
Ouverture
Højt fra Idabjergets tinder (tenor)
| Emmerich Kalman:
| Czardasfyrstinden:
Heia in den Bergen (sopran)
Alle himlens engle synger (duet)
| Antonin Dvorak:
| 2 slaviske danse, op. 46 nr. 1 og 3
| Franz Lehar:
| Den glade enke: Enkevals (duet)
Smilets land: Dein ist mein ganzes Herz (tenor)
Giuditta: Meine Lippen (sopran)
| Antonin Dvorak:
| 2 slaviske danse, op. 72 nr. 2 og opus 46 nr. 8
|
|
|
Lørdag
| 8/10-2016
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Søndag
| 9/10-2016
| kl. 19.30
| KoncertKirken Blågårds Plads, København
| Program:
|
W. A. Mozart:
| Symfoni nr. 40, g-mol, KV 550
| Ludwig van Beethoven:
| Symfoni nr. 3, es-dur, opus 55: Eroica
|
|
Søndag
| 16/10-2016
| kl. 16
| Stavnsholtkirken Farum
|
|
Entré: 100 kr.
| Vis mere
Mozarts tre sidste symfonier (nr. 39, 40, 41) blev komponeret i sommeren
1788 på den utrolig korte tid af omkring to måneder. Mozart-forskeren
A. Einstein skriver: "Vi ved intet om formålet med disse værker ... og
det er muligt, at Mozart aldrig har opført disse symfonier og aldrig
hørt dem". Formelt set er de regelmæssigt opbygget efter det klassiske
skema, men de er fulde af subtile og personlige detaljer og en dyb og
inderlig skønhed. G-mol-symfonien er mørk, dramatisk og rastløs i
karakteren. 1788 var et mørkt år for Mozart: han havde pengesorger
(adskillige tiggerbreve til den rige del af omgangskredsen vidner
herom), han hustru Konstanze var i perioder alvorligt syg og de havde
netop mistet en nyfødt datter. Wiener-publikummet svigtede i stigende
grad hans koncerter - moden skiftede hurtigt og mange fandt efterhånden
hans musik for avanceret og hans hidtidige velyndere begyndte at falde
fra. Breve og udsagn vidner tillige om, at Mozart i stigende grad led af
en form for manio-depressivitet. Fik Mozart afløb for sine bekymringer i
en symfoni i mol - som på den tid var højst usædvanlig? Ikke desto
mindre rummer denne dramatisk-ekspressive symfoni - i den langsomme 2.
sats - også glimt af lys og forsoning.
Mødte Mozart og Beethoven hinanden?
I 1787 fik det kun 16-årige klavergeni fra Bonn, Beethoven, mulighed for
at rejse til Wien for at studere komposition hos Mozart, hvis værker han
beundrede og efterlignede. Det er dog ikke sikkert at han nåede at få
så meget som en eneste lektion, men at Beethoven hørte Mozart spille
flere gange hersker der ikke tvivl om. På sine gamle dage sagde
Beethoven blot, at han ofte havde hørt Mozart spille og at han fandt
hans stil ret staccatopræget. Mozarts spil var " ... fint, men uensartet
- uden legato". Beethovens ophold i Wien varede kun 2 uger, da han blev
kaldt hjem til sin mors sygeleje. Da Beethoven næste gang kom til Wien -
i 1792 - var Mozart død få måneder forinden.
Beethoven bevæger sig i sine to første symfonier (hhv. 1800 og 1802) -
rent stilistisk - på Haydns og Mozarts territorium. Umiddelbart efter 2.
symfonis færdiggørelse skal Beethoven til en ven imidlertid have sagt:
"Jeg er ikke tilfreds med, hvad jeg hidtil har skrevet. Fra nu af vil
slå ind på en ny vej!" Denne hensigt må siges at være virkeliggjort i
den 3. symfoni "Eroica". Den symfoniske form er her blevet udtryk for
noget, der ligger udover det rent musikalske: en patetisk
trosbekendelse, et stridsskrift, hvor hver takt afspejler Beethovens
dynamiske personlighed. Eroica-symfonien indvarsler med sin formmæssige
og harmoniske rigdom overgangen til romantikken og det 19. århundredes
mere subjektive tonesprog og den overraskede da også samtiden med sit
gennemført dramatiske anlæg, sin rigdom på temaer og sin hidtil uhørte
længde - næsten den dobbelte spilletid af en Haydn-eller Mozartsymfoni.
Beethoven var grebet af den tids begejstring for tidens revolutionære
bevægelser og deres signaler om frihed og demokrati og i den franske
republiks Førstekonsul - Napoleon - så Beethoven sit helteideal
legemliggjort. I 1803 begyndte han arbejdet på sin nye symfoni, som
skulle tilegnes Napoleon. Flere fra hans omgangskreds kunne bevidne, at
der på hans arbejdsbord lå et partitur, på hvis titelblad blot stod to
navne: øverst "Bonaparte" og nederst "Ludwig van Beethoven". Netop
på det tidspunkt (18. maj 1804) lod Napoleon sig imidlertid udråbe til
Kejser. Beethovens elev Ferdinand Riess beretter, at Beethoven, da han
fik nyheden, udbrød "Er han da heller ikke andet end et almindeligt
menneske! Nu vil også han træde alle menneskelige rettigheder under fode
og give sin ærgerrighed frit løb ... .!" - hvorefter han rev titelbladet
itu og smed det på gulvet. Ikke desto mindre insisterede han på fortsat
at kalde symfonien "Bonaparte". Men da Napoleon 2. december 1804 kronede
sig selv til kejser, kradsede Beethoven i vrede navnet Bonaparte ud på
det nye titelblad. Først da symfonien i 1806 blev trykt og udgivet var
den tilegnet Beethovens mæcen, fyrst Lobkowitz, men udstyret med titlen:
"Heroisk symfoni" (Sinfonia Eroica) med undertitlen: "Komponeret til
minde om et stort menneske". Med det ordvalg løfter Beethoven titlen
op på et mere abstrakt niveau, hvor der ikke sigtes til nogen bestemt
person. Symfoniens enorme konfliktophobninger og efterfølgende
løsninger - især i første sats - er et budskab om menneskelig frihed
og humanisme. Det er her Beethovens ideal: det personligt myndige og det
åndeligt frie menneske, kommer til udtryk. Denne 1. sats er i den
klassiske sonateform, men her kraftigt udvidet. I den langsomme 2. sats
skifter perspektivet fra det heroiske til det tragiske i form af en
sørgemarch, som i sit udtryk helt sprænger de formelle rammer for en
sådan. 3. sats, som i wienerklassikken traditionelt var en stilfuld
menuet, er her afløst af en scherzo, en energisk sats i hurtigt tempo.
Beethoven præsenterer en raffineret rytmisk energi, hvor han leger med
vores opfattelse af to- og tredelt taktart. Satsens midterafsnit
("triodelen") viser tydeligt den besætningsmæssige nyskabelse med en
horngruppe på 3 i stedet for 2. Denne horn-trio emmer af urkraft og
heroisme. 4. sats er en variationssats af imponerende dimensioner.
Selve variationstemaet havde Beethoven tidligere benyttet i
scenemusikken til "Prometheus" og i klavervariationerne opus 35. Han
udvikler temaet til en række fantastiske variationer - et vidnesbyrd om
livsglæde og menneskets uendelige potentiale.
Titelbladet med Beethovens hidsige udkradsning af navnet Bonaparte
|
Lørdag
| 16/4-2016
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Søndag
| 17/4-2016
| kl. 16
| Stavnsholt Kirke, Farum
| Solister:
| Cecilia Lindwall
Ulla Kudsk Jensen
Bo Kristian Jensen
Hans Lawaetz
|
Virum:
| Entré 100 kr.
| Farum:
| Gratis adgang
Koncerten er støttet
af Dansk Kapelmesterforening og
Augustinusfonden
|
| Program:
|
Giacomo Puccini:
| Madame Butterfly (uddrag)
| Emil Reesen:
| Farinelli (uddrag)
|
Vis mere
| Cecilia Lindwall er uddannet i Oslo. Har i en årrække
været ansat som solist ved operaen i Braunschweig. Engagementer i Norge,
Sverige, Danmark og Tyskland, bl.a. på Deutsche Oper, Berlin.
|
| Ulla Kudsk Jensen er uddannet ved Det Jyske
Musikkonservatorium samt på Operaakademiet i Göteborg. Videregående
studier i New York og Bayreuth. Har sunget adskillige partier på Det
kgl. Teater, Den Jyske Opera og Den Fynske Opera.
|
| Bo Kristian Jensen er uddannet på
musikkonservatoriet i København og Oberlin, Ohio, hvor han var
prisvinder i 2003. På Den kgl. Opera har han sunget flere partier og er
endvidere en meget benyttet solist i koncertsammenhæng.
|
| Hans Lawaetz er uddannet ved Det Jyske
Musikkonservatorium med videre studier i bl.a. Rom og New York. Har haft
adskillige solistroller både på Det kgl. Teater og på den Jyske Opera.
|
Giacomo Puccini: Madame Butterfly
Cho-Cho-San, kaldet Butterfly
| Cecilia Lindwall
| Suzuki, hendes tjenestepige
| Ulla Kudsk Jensen
| Pinkerton, amerikansk marineløjtnant
| Bo Kristian jensen
| Sharpless, USA's konsul i Nagasaki
| Hans Lawaetz
|
Efter succesen med "Tosca", fandt Puccini forlægget til sin næste opera
i et skuespil "Madame Butterfly", som byggede på en roman af den
amerikanske forfatter John Luther Long, som igen havde ladet sig
inspirere af den franske forfatter Pierre Loti's selvbiografiske roman
"Madame Chrysanthème". Puccinis tekstforfattere skar teksten til, så den
kunne bruges som opera-libretto og Puccini gjorde studier i japansk
musik, bl.a. hjulpet af den japanske gesandts frue, som lånte ham
grammofonplader med autentiske optagelser. Premieren fandt sted på La
Scala Operaen i Milano i 1904, men slog først rigtigt igennem nogle
måneder senere efter en lettere omarbejdelse. Den danske førsteopførelse
fandt sted på Det kgl.Teater i 1911.
Handlingen foregår i og ved Pinkertons og Butterflys hus ved
Nagasaki-bugten ca. år 1900.
1. akt
1) Forspil:
Den sorgløse Løjtnant Pinkerton beser sit nyligt købte hus med have.
Her skal han bo sammen med sin brud, den kun 15-årige, lille geisha
Cho-Cho-San (Madame Butterfly), som en ægteskabsmægler har skaffet
ham. Konsul Sharpless kommer for at overvære bryllupsceremonien.
Pinkerton viser ham rundt i huset, der efter japansk lov nu er hans
for de kommende 999 år.
2) Pinkerton og Sharpless:
I arien "Dovunque al mondo" taler Pinkerton om den uovervindelige
Yankee: går han dristigt frem, kan han vinde alt her i verden!
Sharpless advarer ham mod at tage alt for let på dette ægteskab.
Sharpless har dagen før hørt Butterflys stemme, da hun kom til
konsulatet, og han har mærket, at hvad der for Pinkerton kun er
adspredelse , er for hende fuld alvor. Men Pinkerton slår det hen:
han vil nyde livet - siden kan han jo altid gifte sig med en
amerikanerinde! Og han istemmer et "America forever" til ære for
deres fjerne fædreland.
Nu kommer Butterfly med sine veninder og hilser Pinkerton. Butterfly
viser ham i smug flere små ting, hun har medbragt, bl.a. den kniv,
hvormed hendes far på kejserens befaling begik harakiri. Så foretages
vielsen, brudeparret skriver under og Sharpless trækker sig tilbage
efter endnu engang at have formanet Pinkerton. Der høres råb og tumult
og Butterflys onkel træder ind fulgt af familien. Han bebrejder i
hårde ord Butterfly hendes frafald fra den gamle tro og slutter med at
forbande hende. Pinkerton smider dem ud. Butterfly bryder sammen, men
trøstes af Pinkerton.
3) "Kærligheds-duet" : "Viene la sera": Pinkerton og Butterfly:
B: "Hans øjne søger mig, han smiler og drømmer, jeg mærker min kind
rødme" P: "Hvor yndefuld hun er at skue - og denne lille dukke er min
frue!" B: "Fjernt hører jeg deres stemmer true Butterfly vær
forbandet, ja forbandet og dog lykkelig! P: Kom, o kom! Kom, vær
min! Glem nu al din frygt og kval og lad dit hjerte tale, du kære. Ja,
kom! Se alt, ja alt omkring os sover! Du skælver i min favn. Kom, vær
min!"
2. akt, 1. billede
4) Forspil:
Tre år er gået og Pinkerton har forlængst forladt sin brud. Butterfly
tror stadig fast på Pinkertons tilbagekomst: hvorfor skulle han vel
ellers have sørget for hus og penge til dem indtil nu..?
5) Butterfly: "Un bel di, vedremo":
Butterfly synger om sin længsel
efter at se det hvide skib med stjerneflaget og om hans genkomst, som
han lovede : "jeg ser ham komme ud af vrimlen dernede, og som en prik,
der vokser, nærmer han sig vor rede ", og hun fantaserer om alle de
ømme navne han igen vil kalde hende.
Nu kommer Sharpless. Med sig har han et brev fra Pinkerton, som vil
komme til Nagasaki ledsaget af sin amerikanske hustru! Men det lykkes
ham kun delvist at forklare sagens sammenhæng for Butterfly, da de
konstant bliver afbrudt. Omsider forstår hun, men nægter at tro, at
Pinkerton virkelig skulle have svigtet hende og fremviser deres fælles
barn, en søn, for at Sharpless kan fortælle Pinkerton om det. Et
kanonskud høres og Butterfly fastslår, at det virkelig er Pinkertons
skib, der nærmer sig.
6) Butterfly og Suzuki: "Va pei fior"
Ude af sig selv af jubel smykker Butterfly ved Suzukis hjælp stuen
med blomster; selv ifører hun sig sin brudedragt og sætter en
valmueblomst i håret. Efter at have boret tre små huller i
papirvæggen, hvorigennem de kan holde udkig med havnen, stiller hun
sig med barnet og Suzuki ved sin side for at vente på Pinkerton.
Suzuki og barnet overvældes snart af træthed og falder i søvn.
Butterfly står hele natten spejdende i månelyset.
7) Coro a bocca chiusa: "Summekoret": Bag scenen høres en ordløs,
melankolsk melodi mens solen langsomt står op. Butterfly står stadig
ubevægelig på sin ensomme vagt.
2. akt, 2. billede
Da det er blevet lyst, bærer Butterfly drengen ind i seng og straks
efter kommer Pinkerton og Sharpless, som beder Suzuki skånsomt
forberede Butterfly på at overlade sit barn til Pinkerton og hans
hustru, som også er med.
8) Terzet:
Pinkerton, Sharpless og Suzuki: "Io so che alle sue pene"
9) Pinkerton og Sharpless: "Addio, fiorito asil".
Pinkerton får nu at
vide, hvorledes Butterfly, som han troede for længst havde glemt ham,
hver time på dagen gennem tre år har spejdet ud over havet. Han tør
knapt fortælle Suzuki, at den kvinde, der står ude i haven, er hans
amerikanske hustru. Suzuki er som bedrøvet, men indvilliger dog i at
opsøge Butterfly. Selv kan Pinkerton ikke udholde den bitre duft af de
mange visne blomster og beder Sharpless tale med Butterfly. Sharpless
minder ham om advarslerne dengang: "Jeg bad Dem - kan De huske? Da hun
rakte Dem sin hånd: Så hør mig dog, hun tror Dem blindt! Trofast har
hun ventet !" Pinkerton er fuld af anger, havde han dog blot dengang
rettet sig efter Sharpless' råd! . Han synger et sidste farvel til den
skønne plet hvor alt var solskin, blomster og forårsfarver "Jeg må
bort, må bort herfra, mit skønne blomsterrige med al din kval. Jeg er
fej, alt for fej!"
Butterfly kommer nu for at møde Pinkerton, men finder kun hans hustru
og Sharpless, som forklarer hende alt. Hun lammes af sin frygtelige
skæbne, men lover dog at udlevere barnet, hvis de vil lade hende være
alene en halv times tid. Hun tager afsked med barnet og sender det ud
at lege. Derefter dræber hun sig med den kniv, som også gjorde ende på
hendes fars liv. Hun er endnu ved bevidsthed, da Pinkertons stemme i
det fjerne kalder hendes navn. Da han straks efter styrter ind og
knæler ved hendes side, når hun at pege på barnet inden hun udånder i
hans arme.
Emil Reesen: Farinelli
Den historiske Farinelli (1705-82) var sin tids berømteste
kastratsanger og hed egentlig Carlo Broschi. Farinellis liv og
sangkunst blev siden en myte. I 1800-tallet skrev tre franskmænd et
skuespil om ham med titlen "Farinelli ou La Bouffe du Roi". Dette
stykke blev herhjemme bearbejdet til et syngestykke af Heiberg i 1837
med musik af Ludvig Zink og blev en stor succes i København. I 1941
bad Det ny Teater tekstforfatteren Mogens Dam og komponisten Emil
Reesen skabe en ny "Farinelli"-historie, hvor Aksel Schiøtz skulle
have titelpartiet. Den nye operette havde premiere 31. januar 1942 og
blev en tordnende succes. Det franske forlæg samt Heibergs tekst blev
erstattet af en række scener og optrin, som bedre levede op til den
gængse operette-tradition. Selv om samtlige anmeldere var begejstret,
kunne man i Politiken læse ".Det er . tekstens svaghed, at stykket
ikke er noget stykke, men en række skiftende optrin uden linje eller
dramatik!" - men alle var underholdt og Reesens nye, indsmigrende
melodier gik lige ind. Mogens Dams tekst indeholdt tillige adskillige
provokerende og ironiske hints om besættelsesmagtens gøren og laden.
I 1961 fik "Farinelli" en revival, da Danmarks Radio skabte en ny,
bearbejdet udgave for TV med Poul Bundgaard i titelpartiet.
Operetten beskriver Farinellis forskellige eventyr rundt om i Italien
og Spanien, ikke mindst ved Kong Ferdinand VI's hof i Madrid, hvor
kongen er svækket og hvor diverse ministre vil tage magten ved et
statskup. "Handlingen" er fuld af intriger, forklædninger,
misforståelser, jalousi osv. Men Farinelli griber ind den ene gang
efter den anden og sikrer ro og retfærdighed - og en happy end!
Persongalleriet er stort og broget, men det er stort set kun
nedenstående fire personer, der bryder ud i sang:
Farinelli, operasanger
| Bo Kristian jensen
| Preciosa, en ung spansk pige
| Cecilia Lindwall
| Domingo, sørøverkaptajn
| Hans Lawaetz
| Carmencita, en livlig ung pige i Madrid
| Ulla Kudsk Jensen
|
|
Lørdag
| 9/1-2016
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Entré: 100 kr.
| Solister:
| Cecilia Lindwall (sopran)
Bo Kristian Jensen (tenor)
Anika Telmanyi og Anette Welner (violin)
|
| Program:
|
Johann Strauss:
| Flagermusen, Ouverture
Flagermusen, Ur-duet
Flagermusen, Czardas
| H. C. Lumbye:
| Koncertpolka for 2 violiner
| Franz Lehar:
| Den Glade Enke: Nu går vi til Maxim
Smilets Land: Wer hat die Liebe uns ins Herzgesenkt
| Giacomo Puccini:
| Gianni Schicchi, O mio babbino caro
| George Bizet:
| Carmen, Blomsterarie
Carmen, Duet Michaëla/Don José
| Emmerich Kalman:
| Grevinde Mariza, Komm mit nach Varasdin (duet)
| Peter Tjajkovskij:
| Nøddeknækkersuiten, La fée dragée
Nøddeknækkersuiten, Danse des chinoise
Nøddeknækkersuiten, Danse des Mirlitons
Nøddeknækkersuiten, Trepak
|
|
|
Søndag
| 13/9-2015
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Entré: 100 kr.
| Introduktion:
| Valdemar Lønsted
|
| Program:
|
Carl Nielsen:
| Orientalsk Festmarch fra "Aladdin"
Lille suite for strygere, A-mol, opus 1
Præludium: Andante con moto
Intermezzo: Allegro moderato
Finale: Andante con moto - Andante con brio
| Jean Sibelius:
| Symfoni nr. 2, D-dur, opus 43
Allegretto
Andante ma rubato
Vivacissimo
Finale: Allegro moderato
|
|
|
Mandag
| 20/4-2015
| kl. 20
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Entré: 75 kr.
| Solister:
| Andreas Orlowitz og Peter Fabricius
|
| Program:
|
W. A. Mozart:
| Sinfonia concertante for violin, bratsch og orkester, Es-dur, KV 364
Allegro maestoso
Andante
Presto
| Johannes Brahms:
| Symfoni nr. 1, C-mol, opus 68
Un poco sostenuto - Allegro
Andante sostenuto (violin solo: Anika Telmanyi)
Un poco allegretto e grazioso
Adagio - Piu andante - Allegro non troppo, ma con brio
|
Vis mere
|
Sinfonia concertante er betegnelsen for en koncert
med flere soloinstrumenter og orkester, en slags krydsning mellem
barokkens concerto grosso med dennes solistgruppe og den nyere
instrumentalkoncert i klassisk symfonisk form. Mozart synes at have
fået ideen til sit værk, da han 1777-78 besøgte Mannheim og Paris,
hvor sinfonia concertanten var en yndet genre. Netop under
Paris-opholdet og lige derefter skrev Mozart sine to koncerterende
symfonier, den ene for 4 blæsere, den anden for violin og bratsch.
Aftenens værk er fra 1779 og er skrevet umiddelbart efter hjemkomsten
til Salzburg.
Concertanten er et modent og frodigt værk fuld af lysende, melodisk
inspiration og alligevel hører man i den afdæmpede 2. sats en tone af
vemod - er det tabet af moderen i Paris få måneder forinden, der
klinger igennem her .? Mozart slutter dog sin concertante i munter
og fantasifuld sorgløshed.
Det er bemærkelsesværdigt, at Mozart i dette værk selv har udskrevet
solisternes solokadencer.
|
Brahms var sent ude som symfoniker. Hans første symfoni
var 20 år undervejs og hans mange udkast endte i flere tilfælde som
andre værker. I et brev har Brahms selv fortalt hvor svært det var at
skrive en symfoni, når han hele tiden kunne høre en kæmpe gå bag sig
- kæmpen var Beethoven! Den lange tilblivelse skyldtes ikke kun
respekten for det symfoniske forbillede, men også en møjsommelig
arbejdsproces, hvor Brahms stræbte efter at kombinere
wienerklassikkens klarhed med romantikkens friere form og udtryk. I
Wiens musikkredse udkæmpedes dengang deciderede fejder, hvor Brahms
blev stillet op som ideal og modsætning til "nytyskerne" Liszt og
Wagner med deres respektive programmusik og revolutionerende
musikdramaer. Det gjorde ikke Brahms' symfoniprojekt nemmere. Først i
1876, da Brahms var 43 år, så 1. symfoni dagens lys og tidens store
dirigent Hans von Bülow betegnede det nye værk som "Beethovens 10.
symfoni".
1.sats lægger ud med markant tyngde med vedholdende paukeslag og i
satsens hurtige hoveddel er musikken præget af abrupte spring, som
giver den et konfliktfuldt udtryk. Den skønhedsmættede anden sats er
symfoni-ens store hvilepunkt og præges af soloer i obo og soloviolin.
En flydende pastoral stemning slås an med 3. satsens klarinetmelodi,
men musikken præges mere og mere af en rastløs understrøm, som giver
den en scherzo-lignende karakter. 4. sats indledes dystert og søgende
ligesom i symfo-niens begyndelse. En stor hornsolo efterfulgt af en
solofløjte indvarsler mere forsonende toner og samler orkestret til en
stor, fælles hymneagtig melodi, som præger satsen og fører den til en
triumferende slutning i lysende C-dur.
|
|
|
|
Lørdag
| 17/1-2015
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
| Solister:
| Cecilia Lindwall (sopran)
Ulla Kudsk Jensen (mezzosopran)
Sune Hjerrild (tenor)
Anika Telmanyi (violin)
|
| Program:
|
Johann Strauss:
| Flagermusen:
Ouverture
Terzett: "So muss allein Ich bleibe"
Couplets: "Chacun à son gout.."
| Vittorio Monti:
| Czardas
| Franz Lehar:
| Smilets land: Dein ist mein ganzes Herz
Giuditta: Meine Lippen sie küssen so heiss
| J. Ivanovici
| Donauwellen
| Johann Strauss:
| Annen Polka
| Franz Lehar:
| Den glade enke:
Vilja Lied
Lippen schweigen, enkevals
| Giuseppe Verdi:
| La Traviata: Brindisi
| H.C.Lumbye:
| Salut for August Bournonville
| Johann Strauss:
| Champagne-terzett fra Flagermusen
|
|
|
Søndag
| 28/9-2014
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Entré: 100 kr.
| Solist:
| Lee Morgan (klarinet)
|
| Program:
|
Igor Stravinskij:
| Symfonier for blæsere
| Carl Maria von Weber:
| Concertino for klarinet og orkester, opus 46
| Edward Elgar:
| Enigma Variationer
|
Vis mere
Symfonier for blæsere
Stravinskij (1882-1971) komponerede dette særegne værk i 1920 (rev.
1947). Den egentlige anledning var vennen Debussys død 2 år forinden.
På opfordring komponerede Stravinskij en koralmelodi til Debussys minde
og værket blev sammen med bidrag fra en række andre komponister
offentliggjort i et fransk musiktidsskrift. Denne koral danner
afslutningen på "Symfonier for blæsere". Der er intet "symfoni" i
traditionel forstand over værket. Stravinskij benytter derimod ordet
"symfonier" i ordets helt basale betydning: "samklange". Her finder man
en række af hinanden uafhængige udsagn, som ikke udvikles, men som i et
hastigt forløb stilles op over for hinanden. Stravinskij udtalte selv:
"Det er et strengt ritual, som udfolder sig som korte litanier
[vekselsange] mellem forskellige grupper af ensartede instrumenter.
Denne musik har ikke til hensigt at "please" publikum, ej heller at
vække følelser". Man har hidtil anset dette værk for Stravinskijs
definitive brud med russisk musiktradition og at han nu var på vej ind i
en streng neo-klassicistisk stil, men man har først nu - mange år efter
Stravinskijs død - opdaget, at "Symfonier for blæsere" - i instrumental
mikroformat - nøje følger forløbet i den russisk-ortodokse "Panikhida"
(dødsmesse) med dens klokker, messeled, vekselsang m.m. samt afsluttende
koral.
Concertino for klarinet og orkester, opus 26
Weber (1786-1826). I 1811 drog den unge pianist og komponist Weber på en
koncertturné, hvor han bl.a. gjorde ophold i München. Her traf han
hoforkestrets mester-klarinettist Heinrich Bärmann, som lovede at hjælpe
Weber med dennes koncertprojekter på betingelse af, at Weber komponerede
et stykke til ham. Det blev til Concertinoen op. 26, der blev komponeret
i løbet af blot en uges tid. Modtagelsen af dette værk, som for første
gang viser hele klarinettens klang- og udtryksregister, var entusiastisk
og den bayerske konge Maximilian I bestilte på stedet hele to
klarinetkoncerter af Weber. Koncerterne (op. 73 og op. 74)
færdigkomponerede Weber allerede samme år. Concertinoen er i én sats med
flere underafsnit af forskellig stemningskarakter og afsluttes brillant
og virtuost.
| Klarinettisten Lee Morgan er født i USA, hvor han
studerede i Cleveland og Chicago. I studieårene spillede han som
assistent i Cleveland Orchestra og Chicago Symphony Orchestra. Fra
1976-80 var han ansat som soloklarinettist i Oklahoma Symphony Orchestra
og fra 1980-82 som soloklarinettist i Atlanta Symphony Orchestra. I 1982
kom han til Danmark, hvor han konkurrerede sig ind som soloklarinettist
i Det Kgl. Kapel. Lee Morgan er en meget aktiv kammermusiker i ind- og
udland, bl.a. som medlem af Den Danske Blæseroktet, som han har
indspillet flere cd'er med. I 2001 var han gæsteprofessor ved University
of Michigan, USA. Lee Morgan underviser desuden ved Det Kgl. Danske
Musikkonservatorium.
|
Enigma-variationer
Elgar (1857-1934) komponerede i 1898 sine "Enigma-variationer". Værket
blev uropført året efter og det blev Elgars gennembrud som komponist.
Enigma betyder gåde og det var de initialer, som står som overskrift ved
hver af variationerne, der tiltrak sig interesse. Først i 1928 lod
Elgar sig overtale til at "afsløre" navnene bag initialerne. Det gjorde
han i et lille skrift med titlen "My friends pictured within".
TEMA: Det tema, som Elgar bearbejder, falder i to dele: en elegisk
melodi i mol og en roligt opadstigende i dur.
VARIATIONERNE:
C.A.E. (Caroline Alice Elgar). En kærlighedserklæring til Elgars
opofrende hustru.
R.B.T. (Richard Baxter Townsend). En noget ekce ntrisk scholar og
golf-ven. Hans karakteristiske stemme slog ofte over i falset (dyb fagot
og høj obo).
W.M.B. (William Meath Baker). Baker var den perfekte vært og elskede
at arrangere selskaber v.h.a. lister og tidsskemaer. Her forkynder han
- til gæsternes undren - forløbet af en fest og smækker døren hårdt i
efter sig.
R.P.A. (Richard Penrose Arnold). Arnold var en sympatisk og lærd
mand med megen lune. Hans alvorlige konversation (strygere) blev ofte
afbrudt af vittige bemærkninger efterfulgt af en karakteristisk latter
(blæsere).
YSOBEL (Isabel Fitton). Isabel var amatør-bratschist. Hun var meget
lang og bevægede sig i en graciøs, flydende gangart. Åbningsfrasen
fremstiller en særlig vanskelig interval-øvelse på bratschen.
W.N. (Winifred Norbury). Variationen beskriver et idyllisk 1700-tals
hus beboet af et par elskværdige "ladies". Her bor den sym patiske
Winifred og hendes fine latter (obo + fløjte og klarinet) høres midt i
satsen.
NIMROD (August Johannes Jäger). Jäger var udgiver for musikforlaget
Novello og var den, som fra starten troede blindt på Elgars
komponisttalent. Variationen er en hyldest til denne gode ven.
DORABELLA (Dora Penny). Dora dansede meget og satsen antyder en
balletagtig elegance kombineret med Doras lette stammen (obo).
G.R.S. (George Robertson Sinclair). Her er det snarere Sinclairs
frembrusende og glad gøende bulldog Dan, som beskrives.
B.G.N. (Basil G. Nevinson). Nevinson var en fortræffelig
amatør-cellist, som spillede trio med Elgar. Elgar mindes ham her med
en smuk solo i satsens begyndelse og slutning.
*** (Lady Mary Lygon eller Helen Weaver(?)). Man mener, at der her
er tale om en kvinde, som Elgar i en kortere periode var forlovet med i
sine helt unge år. Satsen har et strejf af dæmpet "mystik" over sig.
E.D.U. (Elgar). E.D.U. står for "Eduu", det kælenavn, som hans kone
Alice kaldte ham. I denne sats har Elgar fremstillet sig selv med
positiv, fremstormende energi. En selvstændig kunstner fuld af
selvtillid.
|
|
Lørdag
| 26/10-2013
| kl. 15
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
| Solister:
| Cecilia Lindwall (sopran)
Ulla Kudsk Jensen (mezzosopran)
Bo Kristian Jensen (tenor)
Rudi Sisseck (basbaryton)
Hans Lawaetz (basbaryton)
|
| Præsentation:
| Mathias Hammer
|
| Program:
|
Giuseppe Verdi:
| Macbeth
Forspil, orkester
Nabucco
Fangernes Kor, alle
Don Carlos
Kong Philips monolog, Rudi Sisseck
Kvartet, scene og arie: "O don fatale",
Cecilia Lindwall, Ulla Kudsk Jensen,
Rudi Sisseck, Hans Lawaetz
Skæbnens magt
Arie "Pace, pace", Cecilia Lindwall
Requiem
Recordare, Cecilia Lindwall, Ulla Kudsk Jensen
Ingemisco, Bo Kristian Jensen
Confutatis, Hans Lawaetz
Rigoletto
Kvartet, Cecilia Lindwall, Ulla Kudsk Jensen,
Bo Kristian Jensen, Hans Lawaetz
La Traviata
Forspil, orkester
Duet "Parigi", Cecilia Lindwall, Bo Kristian Jensen
Duet og kor "Brindisi", Cecilia Lindwall, Bo Kristian Jensen + alle
|
Vis mere
Cecilia Lindwall, svensk sopran, uddannet i Oslo, men nu
bosiddende i København. Har i en årrække være ansat som solist ved
operaen i Braunschweig og har senest sunget Michaela i "Carmen" ved
operaen i Malmø og senere i denne sæson skal hun synge Tatjana i
Tjajkovskys opera "Eugen Onegin".
Ulla Kudsk Jensen er uddannet ved Det Jyske Musikkonservatorium
samt på Operaakademiet i Göteborg. Har sunget adskillige partier på Det
kgl. Teater og i indeværende sæson synger hun Mary i Wagners "Den
flyvende Hollænder" og Skovnymfen i Dvoraks "Rusalka".
Bo Kristian Jensen har været tilknyttet Det kgl. Teater og har
her bl.a. sunget Grev Almaviva i Rossinis "Barberen i Sevilla".
Desuden har han for nylig sunget hovedpartiet i Lloyd Webbers musical
"Love never dies" på Det Ny Teater. Senere i denne sæson synger han
Pinkerton i en turné-udgave af Puccinis "Madame Butterfly".
Hans Lawaetz er uddannet ved Det Jyske Musikkonservatorium med
videre studier i bl.a. Rom og New York. Har haft adskillige solistroller
både på Det kgl. Teater og på den Jyske Opera. Bl.a. i Rhinguldet,
Tosca, Mestersangerne og La Traviata. Medvirker i denne sæson i en
turnéudgave af Puccinis "Madame Butterfly".
Rudi Sisseck er uddannet ved Det Jyske Musikkonservatorium med
videre studier i Wien. Har haft adskillige solistpartier bl.a. som
Leporello i Kasper Holtens opsætning af Mozarts "Don Giovanni". Har i en
årrække været ansat på Det kgl. Teater og har her haft en række
solistroller.
|
|
Fredag
| 16/4-2013
| kl. 19.30
| Hellig Kors Kirke Kapelvej 38, Kbh. N.
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Søndag
| 16/6-2013
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Solist:
| Christine Pryn (violin)
|
Entré: 100 kr.
| Program:
|
Ludwig van Beethoven:
| Koncert for violin og orkester, D-dur, op. 61
Kadencer af Alfred Schnittke (1977)
Allegro ma non troppo
Larghetto
Finale: Rondo
| Peter Tjajkovskij:
| Symfoni nr. 6, H-mol, "Pathétique"
Adagio - Allegro - Andante - Allegro vivo -Andante
Allegro con grazia
Allegro molto vivace
Finale: Adagio lamentoso
|
Vis mere
Koncert for violin og orkester
Beethoven (1770-1827) måtte tage flere tilløb til at skrive en
violinkoncert, og han skrev kun denne ene. Forinden havde han komponeret
to Romancer for violin og orkester samt en Koncert for violin, cello,
klaver og orkester, den såkaldte "Tripelkoncert". Violinkoncerten er
komponeret til en af Wiens store virtuoser, den dengang kun 24-årige
Franz Clement. Det var dog ikke en tidstypisk violinkoncert, der kom ud
af det - tværtimod! Det publikum fik at høre, var snarere et symfonisk
værk, hvor solist og orkester fører en subtil dialog og med en 1. sats,
som varer lige så længe som en hel koncert normalt varede på den tid.
Ved uropførelsen lillejuleaften 1806 fik Clement stort bifald for sin
præstation, som han udførte "med kunst og ynde", men selve koncerten
modtoges ikke med større velvilje. Man har kun kendskab til endnu én
opførelse i Beethovens levetid, derefter gik den i glemmebogen. Først i
1844 fik koncerten sit gennembrud, da den ganske unge Joseph Joachim
opførte den med Felix Mendelssohn som dirigent. Romantikkens tidsånd
havde i højere grad end Beethovens egen samtid sans for værkets
proportioner, fornemme lyrik og indre magi i de to første satser og den
robuste humor i den afsluttende rondosats. Den russiske komponist
Alfred Schnittke (1934-98) arbejdede på et kompositorisk grundlag, som
han selv betegnede som "polystilistisk", dvs. at der arbejdes med flere
stilarter på én gang. Det fremgår tydeligt af hans kadencer til
Beethoven-koncerten, hvor Schnittkes nutid mødes med flygtige citater
fra nogle af musikhistoriens andre store violinkoncerter: Brahms,
Bartok, Sjostakovitj og Berg samt Beethovens 7. symfoni.
| Christine Pryn begyndte at spille klaver som 5-årig
og violin som 9-årig. I 1992 blev hun optaget på Musikkonservatoriet i
København og fortsatte senere sin uddannelse i Odense og i Essen
(Tyskland). Christine Pryn har desuden deltaget i Masterclasses hos
bl.a. Christian Tetzlaff og Leon Spierer. Allerede inden sin officielle
debut i 2001 optrådte Christine Pryn som solist hos bl.a. Sjællands
Symfoniorkester samt symfoniorkestrene i Odense og Helsingborg. I 1999
vandt hun konkurrencen "Unga solister" og har desuden fået tildelt bl.a.
Musikanmelderringens Kunstnerpris samt Sonningfondens Musikstipendium.
Christine Pryn brænder for ny musik og har uropført over 80 nye værker
og samarbejdet med komponister som Hans Werner Henze, Penderecki, Berio
og Rautavaara. Christine Pryn er bl.a. medlem af kvartetten "Ensemble
Nordlys", med hvem hun har indspillet flere cd'er. I 2003 blev Christine
Pryns indspilning af Szymanowskis "Myter" valgt til American Record
Guide Critic's Choice.
|
"Pathétique"
Tjajkovskij (1840-1893). Fem dage efter at have dirigeret
førsteopførelsen af sin nye symfoni drak Tjajkovskij et glas ukogt vand
- en letsindig handling i datidens Skt. Petersborg, hvor man i efteråret
1893 var plaget af talrige tilfælde af kolera. Tjajkovskij døde fire
dage senere. Da symfonien blev opført for anden gang ugen efter, var
koncertsalen draperet med sort klæde. En 11-årig dreng overværede
koncerten sammen med sin far. Faderen var en fejret bassanger ved
Operaen og god ven af den afdøde komponist. Han hed Fjodor Stravinskij
og sønnen hed Igor og den unge dreng - som senere skulle komme til at
stå i musikalsk gæld til Tjajkovskij - forstod intuitivt, at der her var
tale om et stort tab. Da Tjajkovskij døde, stod han på toppen af sin
berømmelse og var elsket og kendt langt ud over Ruslands grænser. Hans
død kom som et chok - han var kun 53 år - og omstændighederne omkring
hans pludselige sygdom koblet med den tragiske tone i hans sidste
symfoni, medførte adskillige rygter og har helt op til vore dage
mystificeret hans død. I 1979 publicerede en russisk musikforsker en
artikel, hvor det blev forsøgt påvist, at Tjajkovskij i virkeligheden af
en adelsfamilie var blevet tvunget til at begå selvmord med gift for at
dække over et tidligere homoseksuelt forhold til en ung russisk
adelsmand. Påstanden vakte stor opsigt, men er dog senere blevet
betvivlet af forskningen.
Men omstændighederne omkring "Pathetique"-symfonien er
bemærkelsesværdige. I 1892 arbejdede Tjajkovksij på et symfonisk værk i
Es-dur, men opgav det og han følte sig uinspireret og udtømt for ideer -
"Jeg tænker og jeg tænker - og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre...!",
skrev han til sin nevø. Ikke desto mindre startede han pludselig på en
ny symfoni, som - næsten manisk - optog ham de kommende måneder, og i
august 1893 var den færdig. Uropførelsen i oktober blev mødt med
høfligt, men halvhjertet bifald. Både orkester og publikum syntes
forvirret over musikkens mørke grundtone og sorte slutning. Dagen efter
bemærkede Tjajkovskij over for sin broder Modest, at symfonien burde
have en titel. Modest foreslog "Den tragiske" og lidt senere
"Pathetique" - som på russisk betyder passioneret og fuld af lidelse.
Tjajkovskij valgte straks "Pathetique" og skrev det ind i partituret.
Symfonien blev ikke - som han oprindelig havde planlagt - en rent
symfonisk affære, men et personligt udtryk for et liv, som Tjajkovskij
følte havde været fuldt af bristede forhåbninger og personlige og
tragiske nederlag. Til sin nevø, som forsøgte at udfritte ham om
musikkens indhold, skrev han, at den nye symfoni nok var programmatisk,
men "...med et program, som vil forblive et mysterium for enhver - lad
dem blot gætte!" Dog skulle Tjajkovskij have indrømmet, at symfonien har
karakter af et Requiem - i 1. sats citeres - spillet af basunerne - en
russisk-ortodoks dødsmesse.
1. sats indledes med en dystert farvet adagio og bygger på et gradvist
opadstigende motiv, som er satsens melodiske kerne. Af dette motiv
udvikles allegroens melankolske tema. Satsens melodiske hovedtema
præsenteres i strygerne og skal ifølge Tjajkovksij spilles "ømt, meget
sangbart og smidigt". Satsens gennemføringsdel starter med en voldsom
tutti-akkord, som indleder et smerteligt-ophidset afsnit, som
efterfølges af basunernes beherskede Requiem-citat. Til slut falder
satsen til ro med et sørgemarch-lignende efterspil. 2. sats er en slags
vals - dog ikke i ¾ takt, men i "skæv" 5/4 - elegant og elegisk på samme
tid. 3. sats har fra begyndelsen karakter af en scherzo, men udvikler
sig efterhånden til en march, som i vildskab antager karakter af
desperation. Finalen - af Tjajkovskij selv betegnet som en sørge-adagio
- indledes med et smerteligt udbrud og selv om satsens hovedtema har
karakter af forsoning, formørkes udtrykket og ender i et dystert
gong-slag. Herfra ebber musikken ud over et hendøende pulsslag.
|
|
Søndag
| 7/10-2012
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
Entré: 100 kr.
| Solist:
| Jon Gjesme (violin)
|
| Program:
|
W. A. Mozart:
| Symfoni nr. 41 "Jupiter", C-dur, KV 551
Allegro vivace
Andante cantabile
Menuetto/Trio. Allegretto
Finale. Molto allegro
| Ludwig van Beethoven:
| Koncert for violin og orkester, D-dur, op. 61
Allegro ma non troppo
Larghetto
Rondo allegro
|
Vis mere
|
"Jupiter".
Mozarts (1757-91) 3 sidste symfonier nr. 39, 40 og 41, der blev
komponeret på kun 6 (!) uger udgør et sublimt højdepunkt i den
wienerklassiske symfonis historie. I "Jupiter" (1788) forener Mozart
barokkens kontrapunkt og den wienerklassiske sonateform i et storslået
hele.
|
|
Koncert for violin og orkester.
Beethoven (1770-1827) hørte kun sin violinkoncert ved uropførelsen
(1806), der ikke var nogen succes. Publikum var ikke vant til en koncert
af sådanne symfoniske dimensioner. Det var først ved en koncert i London
i 1844, at komponisten og dirigenten Felix Mendelssohn-Bartholdy og den
kun 12-årige violinvirtuos Joseph Joachim gjorde den berømt.
|
|
Jon Gjesme er født og opvokset i Norge. Han har i en
årrække været koncertmester i Det Kongelige Kapel og tidligere været
koncertmester i Oslo Filharmonien. I januar 2012 startede han som
koncertmester i Sjællands Symfoniorkester. Sideløbende har han en
omfattende solistkarriere og har givet koncerter i Europa og Asien. Han
har som aktiv kammermusiker indspillet mange cd'er og senest udgivet
strygekvartetter af Schumann og Ravel med Poseidonkvartetten.
|
|
|
Søndag
| 11/10-2009
| kl. 16
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
| Solist:
| Anne Øland (klaver)
|
| Program:
|
Ludwig van Beethoven:
| Ouverture op. 84 til skuespillet "Egmont" (J. W. von Goethe) (1810)
Sostenuto, ma non troppo - Allegro
Koncert nr. 1 i C dur for klaver og orkester, op. 15 (1797)
Allegro con brio
Largo
Rondo (Allegro scherzando)
Koncert nr. 3 i c mol for klaver og orkester, op. 37 (1800)
Allegro con brio
Largo
Rondo (Allegro)
|
Vis mere
|
Begge klaverkoncerter blev uropført med Beethoven (1770-1827) selv som
solist. Hans ven, Ignaz von Seyfried, der vendte blad for Beethoven ved
førsteopførelsen af klaverkoncert nr. 3, skriver: Jeg så næsten kun
tomme sider; på en enkelt side var nedkradset nogle fuldkommen ulæselige
hieroglyffer, der tjente som "stikord" for ham; for han spillede næsten
hele solostemmen udenad, da han - som det ofte var tilfældet - ikke
havde haft tid til at skrive det hele ned.
Anne Øland er professor på Det Jyske Musikkonservatorium, hvor hun er
en højt skattet pædagog. Hun har desuden en lang karriere bag sig, både
som solist og kammermusiker, og har turneret som solist i store dele af
verden. Hendes diskografi er omfattende og hun har som den første
herhjemme indspillet og optrådt med Beethovens samlede klaversonater.
|
|
|
|
Torsdag
| 14/5-2009
| kl. 20
| Virum Kirke Kirkebakken 10, Virum
| Dirigent:
| Inge Fabricius
|
| Solister:
| Isabel Piganiol
Ernst Dalsgaard
Ulrich Ghisler
Operakompagniets ensemblekor
|
| Program:
|
W. A. Mozart:
| Tryllefløjten (1791)
Ouverture
Dies Bildnis (Tamino)
Terzett (Pamina, Termino, Sarastro)
Ach ich fühl's (Pamina)
March der Priester (orkester)
Chor der Priester (herrekor)
| Pietro Mascagni:
| Cavalleria Rusticana (1890)
Intermezzo
In neggiamo (Santuzza og kor)
| George Bizet:
| Carmen (1875)
Choeurs des Cigarières (kor)
Air (Michaela)
La fleur (Don José)
Entr'acte (orkester)
Sextuor et choeur (solister og kor)
Couplet (Eascamillo)
|
|
|
|